OKR چارچوب تنظیم هدف برای تفکر بزرگ

OKR is a goal setting framework

اهداف و نتایج کلیدی (OKR)، با ایجاد اهداف و نتایج بلندپروازانه که می توان در طی سه ماه آنها را پیگیری کرد، به کسب و کار شما کمک می کند.

OKR چیست؟

اهداف و نتایج کلیدی (OKR) یک چارچوب تعیین هدف است که به سازمان ها کمک می کند تا اهداف را تعریف و نتیجه را پیگیری کنند. این چارچوب برای کمک به سازمان ها در ایجاد اهداف دور از دسترس در بازه زمانی کوتاهی (چند روزه به جای چند ماهه) طراحی شده است.

OKR از دهه 1970 میلادی شروع شده است. این مفهوم توسط اندی گروو شکل گرفت، اما توسط جان دوئر، که یکی از اولین سرمایه گذاران گوگل بود، محبوبیت پیدا کرد. OKR به سرعت مورد توجه گوگل و شرکت هایی مانند LinkedIn ،Twitter ،Dropbox ،Spotify ،AirBnB و Uber قرار گرفت.

قاعده OKR جان دوئر، قرار است یک هدف مشخص کند، که “چیزی است که می خواهم انجام دهم”، و نتایج کلیدی، که “نحوه رسیدن به آن” هستند. بنابراین، با OKR، یک هدف تنها چیزی نیست که می خواهید به آن دست یابید؛ بلکه باید شامل راهی برای اندازه گیری تحقق آن باشد.

OKR ها از یک هدف یا چشم انداز پشتیبانی می کند که باید قابل اندازه گیری، انعطاف پذیر، شفاف و آرمانی باشند. همچنین، OKR ها به کسب و کارها کمک می کنند تا اهداف، غالباً بلندپروازانه، را تعیین کنند و بعد از آن برای دستیابی به نتایج در طی دوره کاری سه ماهه تمرکز کنند.

OKR در مقابل KPI

آدا چن رکی، بنیانگذار و مدیر عملیات اجرایی (Chief operating officer) اپلیکیشن NoteJoy می گوید: “به نظر می رسد OKR ها و KPI ها (شاخص های کلیدی عملکرد یا Key Performance Indicators) مشابه هستند، اما در واقع KPI ها برای اندازه گیری “وضعیت اقدامات کسب و کار” در نظر گرفته شده اند. او می گوید KPI ها “معیارهای گزارش دهی و کمتر هدف محور” هستند که قابل مقایسه با داشبورد اطلاعاتی است.

پیت زابروسکی، بنیانگذار BestVPN می گوید: “اگر چه KPI ها و OKR ها هر دو به عنوان شاخص های عملکرد مورد استفاده قرار می گیرند، اما OKR ها به عنوان یک KPI تکامل یافته دیده می شوند، زیرا آنها با نتایج قابل اندازه گیری، مشخص هستند.”

شما نیازی به رها کردن KPIها برای OKRها ندارید، اما باید تفاوت های بین این دو را درک کنید. OKR ها به جای عملکرد کارمندان، به اهداف کسب و کار گره خورده اند. از سوی دیگر KPI ها می توانند به طور مستقیم با کار روزانه یک کارمند گره خورده باشند – آنها برای دستیابی به موفقیت در محل کار طراحی شده اند.

چگونه از OKRها استفاده کنیم؟

بن بروبکر، بنیانگذار Meddo می گوید: “OKR ها ساده و انعطاف پذیر هستند، که بسته به نحوه پیاده سازی آن در سازمان شما، می تواند خوب یا بد باشد. شما می خواهید از باور ذهنی “تنظیم کن و آن را فراموش کن” اجتناب کنید – OKR ها باید با اهداف و اقدامات کسب و کار، با کنترل های منظم برای اندازه گیری پیشرفت در طی دوره کاری سه ماهه هماهنگ شوند.” او می گوید: “هنگامی که OKR ها به خوبی اجرا شوند، می توانند واقعاً مؤثر باشند و از دستیابی به اهداف سازمانی به صورت مشخص، پاسخگو و قابل اندازه گیری اطمینان داشته باشید.”

OKR ها معمولاً شامل سه تا پنج هدف هستند و سه تا پنج نتیجه کلیدی قابل اندازه گیری برای هر هدف دارند. حتی در بزرگترین سازمان ها، هرگز توصیه نمی شود بیش از پنج OKR به طور همزمان داشته باشید. برای تیم ها و سازمان های کوچکتر، شما حداکثر می توانید سه OKR به طور همزمان داشته باشید. پس از تعیین اهداف، پیشرفت هر نتیجه کلیدی را به صورت جداگانه پیگیری خواهید کرد که اغلب آنها سه ماهه هستند.

چن رکی می گوید: “OKR در محیط کار، ابزار مفیدی برای هدایت پروژه ها و اقدامات است، بنابراین وقتی پروژه ای ایجاد می شود که در OKR های سه ماهه ما قرار نگیرد، باید تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم آن را اضافه و اولویت بندی کنیم یا آن را انجام ندهیم.”

OKR is a goal settingframework

ایجاد OKR ها

شما می خواهید تیم خود را تشویق کنید تا اهدافی را ایجاد کنند که جاه طلبانه باشد. با این حال، مهم است تأکید کنیم که نتیجه OKR تأثیر منفی بر بررسی عملکرد، حقوق و دستمزد یا امنیت شغلی نخواهد گذاشت.

شما می خواهید یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید که در آن تیم شما بتواند تعیین کند کدام اهداف بیشترین تأثیر را در سه ماهه بعدی دارند. و باید این سؤال مطرح شود که “مهمترین تأثیراتی که باید در سه ماهه آینده ایجاد کنیم چیست؟”

پس از ایجاد OKR ها، باید به آنها به طور معمول با استفاده از مقیاسی بین 0 تا 1 یا صفر و 100 درصد امتیاز دهید. امتیاز 0.3 یا 30 درصد به معنای از دست رفتن هدف است، در حالی که امتیاز 0.7 یا 70 درصد بدین معنی است که شما پیشرفت کرده اید اما به هدف نرسیده اید. نمره 1.0 یا 100 درصد به این معنی است که شما هدف خود را به سرانجام رسانده اید، اما در نظر داشته باشیم که حتی امتیاز 0.7 یا 70 درصد، موفقیت محسوب می شود. اهداف OKR به طور معمول بلند مدت هستند که انجام آنها بیش از سه ماه به طول می انجامد.

نتایج کلیدی را شناسایی کنید

زمانی که اهداف خود را تعیین کردید، باید نتایج کلیدی را مشخص کنید. توجه داشته باشید که بر روی نتایج مربوط به اولویت های کسب و کار تمرکز کنید، و از تبدیل نتایج کلیدی خود به لیست کارهای انجام شده خودداری کنید. نتایج کلیدی شما باید توضیح دهند که چگونه کارهای خاص، نتایج مطلوب را تولید خواهند کرد. مثال های زیر شامل یک OKR اشتباه و یک OKR درست است:

اشتباه: “ویژگی کشتی X در پایان سه ماهه”

درست: “ویژگی حمل و نقل X در سه ماهه، رزروهای جدید را به میزان 10 درصد افزایش می دهد.”

برای اینکه اهدافتان قابل اندازه گیری باشند، باید هر هدف و نتایج مورد نظر آن را در نظر بگیرید. از آنجا که اهداف ذاتاً کیفی هستند، می خواهید یک روش عینی برای سنجش موفقیت به وجود آورید. همچنین هر نتیجه کلیدی باید یک مالک در تیم داشته باشد که آن فرد، مسئول پیگیری پیشرفت و یافتن راه هایی برای رسیدن به نتیجه مطلوب است.

بهترین رویه OKR ها

چن رکی می گوید: OKR ها برای تعیین اهداف فردی و تیمی مورد استفاده قرار می گیرد تا به کارکنان کمک کند تا در محیط های چابک کار کنند. صنعت فناوری به سرعت پیش می رود – بنابراین مهم است که بر مهمترین اولویت ها متمرکز شویم.

“OKR ها به عنوان ابزاری برای اولویت بندی اقدامات و تعیین نتایج مطلوب از این اهداف با ارزش هستند. OKR ها هدف و نتایج مطلوبی را که می خواهید بر روی کار شما تأثیر بگذارید (نتایج کلیدی) تعیین می کنند.”

برای تنظیم OKR ها چک لیست زیر ارائه می شود:

  • مشتری را در اولویت قرار دهید
  • از جاه طلبی خودداری کنید
  • OKR ها را با اهداف بزرگتر شرکت مرتبط کنید
  • فقط اهداف و نتایج کلیدی کافی است
  • اگر نمی توانید آن را اندازه گیری کنید، نتیجه کلیدی خوبی نیست
  • نتایج کلیدی نتایج هستند – نه وظایف
  • به مالکان، نتیجه کلیدی اختصاص دهید

هنگامی که OKR های شما کامل شد، می خواهید آنها را ارزیابی کنید تا بفهمید چه چیزی مؤثر است و چه چیزی را باید در آینده تغییر دهید. از خودتان و تیم تان بپرسید که آیا اهداف شما به اندازه کافی بلندپروازانه بوده اند، نتایج کلیدی قابل اندازه گیری بوده اند، آیا هرگونه OKR نادیده گرفته نشده، آنها با استراتژی کسب و کار مطابقت دارند و سازمان احساس می کند با OKR ها سرمایه گذاری کرده است. شما می خواهید آنچه را که آموخته اید و چگونگی اعمال آن را در سه ماهه بعدی مشخص کنید.

 

منابع:

  1. https://www.cio.com/

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا دیدگاه خود را راجع به این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *