مدیریت عملکرد و OKR

مدیریت عملکرد سنتی، یک راه حل آینده نگر بوده است که کاملاً بر اساس گذشته است. اما فرهنگ سازمانی در حال تبدیل شدن به بازخورد مستمر با فناوری است. در مدیریت عملکرد سنتی، جایی که مدیران می‌توانند مشکلات را بر اساس عملکرد فعلی کارکنان پیش‌بینی کنند. هر نوع اصلاحی را برای بازگرداندن کارمند به مسیر اصلی خود آغاز کنند. در این مقاله، بینش‌های روشنی در مورد مدیریت عملکرد، چرخه مدیریت عملکرد و بهترین شیوه‌ها، ارائه میشود. همچنین ویژگی‌های یک نرم‌افزار مدیریت عملکرد مؤثر و آینده مدیریت عملکرد عنوان میشود. مدیریت عملکرد و OKR برای حفظ و بقاء سازمان، از نیازهای بسیار اساسی میباشد.

مدیریت عملکرد مستمر

مدیریت عملکرد مستمر، فرآیند بازخورد و ارتباط مستمر بین مدیران و کارکنان آنها برای اطمینان از دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان است. تعریف مدیریت عملکرد از زمانی که برای اولین بار به عنوان یک مفهوم ظاهر شد، تکامل یافته است. آنچه زمانی یک فرآیند سالانه بود، اکنون در حال انتقال به مدیریت عملکرد مستمر است. هدف این است که اطمینان حاصل شود که کارمندان در طول سال عملکرد موثری دارند. در این فرآیند، به مسائلی که ممکن است در طول مسیری که بر عملکرد کارکنان تأثیر می‌گذارد، توجه شود.

این وضعیت فعلی مدیریت عملکرد است. با این حال، لازم نیست اینطور باشد. اتوماسیون در حال حاضر نقش مهمی در مدیریت عملکرد ایفا می کند. بسیاری از فرآیندهای درگیر را می توان ساده کرد تا عملکرد کارکنان به صورت استراتژیک مدیریت شود. هر آنچه که باید در مورد مدیریت عملکرد مستمر، بدانید در اینجا آمده است. از سوی دیگر، مدیریت عملکرد، ابتکاری است که کارکنان را به سمت ایجاد و دستیابی به اهداف خود در راستای اهداف فوری و فراگیر سازمان هدایت می کند.

اهمیت مدیریت عملکرد و OKR

  1. مدیریت عملکرد، تکمیل کننده بررسی عملکرد سالانه، که هم کارکنان و هم مدیران را در مورد انتظارات در طول ارزیابی سالانه آماده می کند. هم مدیر و هم کارمند را در جریان تغییرات مداوم در فرآیند مدیریت عملکرد، کارهایی که هر دو می‌توانند برای ساده‌سازی آن انجام دهند و اینکه چگونه عملکرد کلی را می‌توان بهبود بخشید، در جریان نگه می‌دارد.

 

  1. برای کارکنان، مدیریت عملکرد مستمر، نشان می دهد که مدیران برای آنها ارزش قائل هستند. كاركنان معتقدند كه مديرانشان به كارشان علاقه مند هستند و به اهدافشان و هر مشكلي كه در جريان كارشان با آن مواجه مي شوند، اهميت مي دهند. آنها همچنین برای دریافت بازخورد سازنده، آمادگی بیشتری خواهند داشت.

 

چرخه مدیریت عملکرد و OKR

چرخه مدیریت عملکرد یا فرآیند مدیریت عملکرد، مجموعه ای از پنج مرحله کلیدی است. این مراحل، صرف نظر از اینکه چقدر عملکرد کارکنان را بررسی می کنید، ضروری هستند و در تعیین اهمیت مدیریت عملکرد، نقش زیادی دارند.

1. برنامه ریزی

این مرحله، مستلزم تعیین اهداف کارکنان و برقراری ارتباط با آنها است. در حالی که این اهداف باید در شرح شغل برای جذب نامزدهای باکیفیت آشکار شوند، اما زمانی که نامزد استخدام جدید شد باید یک بار دیگر به آنها اطلاع داده شود. بسته به فرآیند مدیریت عملکرد در سازمان خود، ممکن است بخواهید درصدی را به هر یک از این اهداف اختصاص دهید تا بتوانید میزان موفقیت آنها را ارزیابی کنید.

2. نظارت

در این مرحله مدیران ملزم به نظارت بر عملکرد کارکنان در مورد هدف هستند. اینجاست که مدیریت عملکرد مستمر به چشم می خورد. با نرم افزار مدیریت عملکرد مناسب، می توانید عملکرد تیم خود را در زمان واقعی ردیابی کنید و هر زمان که لازم بود، دوره را اصلاح و اصلاح کنید.

3. در حال توسعه

این مرحله شامل استفاده از داده های به دست آمده در مرحله نظارت برای بهبود عملکرد کارکنان است. ممکن است نیاز به پیشنهاد دوره های تکمیلی، ارائه تکلیفی باشد که به آنها کمک کند دانش و عملکرد خود را در کار بهبود بخشند، یا مسیر توسعه کارکنان را برای افزایش عملکرد یا حفظ برتری تغییر دهند.

4. رتبه بندی

عملکرد هر یک از کارکنان باید به صورت دوره ای و سپس در زمان ارزیابی عملکرد رتبه بندی شود. رتبه بندی برای شناسایی وضعیت عملکرد کارکنان و اعمال تغییرات بر این اساس ضروری است. هم همکاران و هم مدیران می توانند این رتبه بندی ها را برای بازخورد 360 درجه ارائه کنند.

5. پاداش دادن

شناسایی و پاداش دادن به عملکرد خوب برای فرآیند مدیریت عملکرد و همچنین بخش مهمی از مشارکت کارکنان ضروری است. شما می توانید این کار را با یک تشکر ساده، به رسمیت شناختن اجتماعی یا یک برنامه پاداش کارکنان در مقیاس کامل انجام دهید که به طور منظم عملکرد عالی در سازمان را تشخیص داده و به آنها پاداش می دهد.

عصر مدیریت عملکرد خودکار

مدیریت عملکرد فقط مربوط به منابع انسانی نیست. این دغدغه همه سطوح رهبری در یک سازمان است. با این حال، سازمان‌ها اغلب به این فکر می‌افتند که آیا سرمایه‌گذاری در فناوری واقعاً منجر به بهبود می‌شود؟

 

آیا باید روی نرم افزار مدیریت عملکرد و OKR سرمایه گذاری کرد؟

 

سرمایه گذاری در فناوری تنها زمانی منجر به بهبود می شود که یک استراتژی مدیریت عملکرد خاص وجود داشته باشد. در راه حل خودکار، در صورت نبودن راه حل مناسب برای مسائل پیش رو، فشار وارده بر مدیر سازمان، از آستانه تحمل وی خارج خواهد بود.  اندرس و شانون، محققان برتر در این زمینه، معتقدند: «وقتی هیچ چشم‌انداز استراتژیک وجود نداشته باشد، ممکن است یک سازمان صرفاً فرآیندهای موجود را خودکار کند و قدرت تحول‌آفرین فناوری را از دست بدهد. این معمولاً منجر به عدم پذیرش توسط نیروی کار و رهبری می شود که به نوبه خود منجر به فقدان نتایج تجاری می شود.

هر کارمند (از جمله رهبری عالی) ذینفعی است که از پیاده سازی سیستم مدیریت عملکرد خودکار در سطح سازمان سود می برد. با این حال، آنها باید از اهدافی که می خواهند از طریق مدیریت عملکرد به آن دست یابند، آگاه باشند. داده‌های مدیریت عملکرد،میتواند بینش‌های منحصر به فردی را ارائه دهد که هیچ مقداری از ردیابی یا نظرسنجی دستی نمی‌تواند ارائه دهد.

 

OKR چیست؟

“OKR” مخفف Objectives and Key Results است. OKR ها ابزاری مؤثر برای تعیین هدف و رهبری برای برقراری ارتباط با آنچه می خواهید به انجام برسانید. اینکه چه نقاط عطفی برای رسیدن به آن نیاز دارید. OKR توسط سازمان های پیشروی جهان برای تنظیم و اجرای استراتژی های خود استفاده می شود.

همچنین OKR یک روش هدف گذاری مشترک که توسط تیم ها و افراد برای تعیین اهداف چالش برانگیز و جاه طلبانه با نتایج قابل اندازه گیری استفاده می شود. OKR ها نحوه ردیابی پیشرفت، ایجاد همسویی و تشویق مشارکت حول اهداف قابل اندازه گیری هستند.

چه در مورد عملیات اداری صحبت کنیم، چه مهندسی نرم افزار، سازمان های غیرانتفاعی یا بیشتر، OKR ها برای تعیین اهداف در بسیاری از سطوح شرکت یکسان عمل می کنند. آنها همچنین می توانند برای اهداف شخصی کار کنند و حتی می توانند توسط افراد برای انجام کارها در مکان هایی که رهبری ارشد از آنها استفاده نمی کنند استفاده کنند. مدیریت عملکرد و OKR مانند نقشه راهی برای رسیدن به قله موفقیت میباشد.

 

آیا می خواهید برای خود یا سازمان خود یک OKR داشته باشید؟

 

 

منابع

https://www.spiceworks.com/hr/performance-management/articles/what-is-performance-management/

https://www.whatmatters.com/faqs/okr–definition-

https://pointer.ir/%d9%be%db%8c%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-okr-%d9%87%d8%a7-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d9%86%d8%b1%d9%85-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d9%be/

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *