افراد زیادی در حال پذیرش استفاده از اهداف و نتایج کلیدی (Objectives and Key Results) در کسب و کار خود هستند. اما تا کنون، هیچ پژوهشی وجود نداشته که نشان دهد استفاده از OKR بر نتایج مالی چه تأثیری می گذارد. در این مقاله به این مسئله می پردازیم که نرخ بازگشت سرمایه با استفاده از نرم افزار OKR چقدر است.

استفاده از نرم افزار OKR و نرخ بازگشت سرمایه

یکی از متداول ترین سؤالاتی که برای مدیران قبل از اجرای OKR پیش می آید این است: چگونه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) مدیریت هدف را محاسبه کنیم؟

کارشناسان و مشاورانی مانند بن لامورت (Ben Lamorte) و پاول نیون (Paul Niven)، موافق هستند که پاسخ به این سوال بسیار دشوار است. OKR می تواند مزایای بسیاری را برای سازمان به ارمغان آورد، اما همه اینها به راحتی به صورت کمی قابل توضیح نیست ولی این بدان معنا نیست که مقادیر کمی موجود نیستند. بسیاری از سازمان ها مطالعات موردی با نتایج جالبی را منتشر کرده اند، که در زیر ارائه خواهیم داد:

نرخ بازگشت سرمایه و OKR

OKR فروش را به میزان 8.5 درصد و درآمد را به میزان 26 درصد افزایش داد

شرکت سیرز (Sears)، خرده فروش برجسته در ایالات متحده، مطالعه ای در مورد ROI مدیریت هدف انجام داد. این مطالعه در تابستان سال 2013 و مجددا یک سال بعد در تابستان سال 2014 انجام شد. برای گروهی که از OKR استفاده کردند، شاهد افزایش متوسط ​​فروش در هر ساعت از 14.44 دلار به 15.67 دلار بودند که به طور متوسط افزایش فروش در طول یک سال به میزان 8.5 درصد رسید.

OKR عملکرد کلی را 11.5 درصد افزایش داد

برای ارزیابی تأثیر OKR بر عملکرد کلی، سیرز (Sears) کارمندان را به سه بخش تقسیم کرد: عملکرد بالا (تقریباً 20 درصد بالا)، عملکرد متوسط ​​(70 تا 75 درصد متوسط) و عملکرد پایین (5 تا 10 درصد پایین). سپس، هر کارگر را بر اساس استفاده از OKR و تغییرات عملکردش بین سال های 2013 تا 2014، به سه گروه دسته بندی کردند.

نتایج معنی دار بود:

>   گروه 3- عدم استفاده از OKR. این گروه هیچ تغییری در سطح عملکرد نداشتند.

>   گروه 2- استفاده نامنظم از OKR. این گروه پیشرفت هایی را داشتند. حتی فقط یکبار استفاده از OKR سطح عملکرد کلی را 3 درصد افزایش داد. در این گروه، کیفیت OKR ها در نظر گرفته نشد، ولی با این وجود، افزایش معنی دار و قابل توجهی وجود نداشت.

>   گروه 1- استفاده منظم از OKR. در این گروه سطح عملکرد کلی 11.5 افزایش یافت.

طبق نظر کریس میسون (Chris Mason)، مدیر ارشد مسائل استراتژیک شرکت سیرز، اگر چه مطالعه سیرز محدود به یک گروه آزمایشی خاص بود، اما مدیران از اینکه کارمندان دیگر که در این مطالعه نبودند، به طور جدی به دنبال پیوستن به این گروه بودند، شگفت زده شدند.

با OKR می توانند 520،000 دلار در سال صرفه جویی کنند

یک مطالعه جدید در مورد شرکت هایی که بیش از 1000 کارمند دارند، نشان داد که خودکارسازی فرایند تعیین اهداف با استفاده از نرم افزار OKR، منجر به صرفه جویی 520 هزار دلار در سال می شود. در اینجا نتایج به صورت زیر است:

نرم افزار OKR با ساده سازی فرایند ایجاد هدف، به طور متوسط موجب صرفه جویی ​​24880 دلار در هر سه ماه می شود. فرایند ایجاد اهداف به طور سنتی زمان زیادی از کارمندان می گیرد چرا که آنها به دنبال اهداف گذشته رفته و منتظر تأیید موارد جدید هستند. با نرم افزار OKR، تاریخچه اهداف و اهداف فعلی شرکت فوراً در دسترس هستند.

نرم افزار OKR از طریق مدیریت هدف مداوم، به طور متوسط موجب صرفه جویی ​​37440 دلار در هر سه ماه می شود. با این عمل ساده کارکنان در طی سه ماه به اهداف خود می رسند و این نرم افزار به عنوان پایه ای برای بحث های متمرکزتر، اثربخشی ارتباط مدیر و کارمند را افزایش می دهد.

نرم افزار OKR با ساده سازی ارزیابی عملکرد، موجب صرفه جویی 80،000 دلار در هر سه ماه می شود. به جای اینکه تیم ها در تلاش برای به یادآوردن کاری که انجام داده اند و نحوه انجام آن باشند، در این نرم افزار ارزیابی ها همیشه در دسترس و در هر زمان قابل دستیابی است.

نرم افزار OKR و نرخ بازگشت سرمایه

OKR باعث می شود 4 برابر بیشتر در چارک بالای صنعت خود امتیاز بگیرید

تحقیق انجام شده توسط Deloitte نشان می دهد که فرایندهای تعیین هدف موفق کارکنان، با نتایج مثبت کسب و کار مرتبط است:

OKR شفاف سازی را ممکن می سازد: سازمان هایی که سطح بالایی از وضوح را در اهداف خود دارند، 4 برابر بیشتر در چارک بالای صنعت خود امتیاز کسب می کنند.

OKR وضوح و شفافیت مداوم ایجاد می کند: تعداد دفعاتی که کارکنان اهداف خود را مورد بازبینی یا مورد بررسی قرار می دهند، بر نتایج کار تأثیر می گذارد. اگر کارمندان اهداف خود را حداقل سه ماهه تجدیدنظر کنند، 3.5 برابر بیشتر احتمال دارد که در چارک بالای صنعت خود امتیاز بگیرند.

تنظیم هدف 68 درصد ارزش سهام را افزایش داده است

در مارس 2012، سیستم ادوبی (Adobe) جایگزین سیستم رتبه بندی فله ای (Stack Ranking) شد که در آن از مدیران خواسته می شود کارمندان را بر اساس منحنی عملکردشان در برنامه “بهبود عملکرد” ​​قرار دهند یا بلافاصله اخراج کنند. ادوبی یک برنامه نرم افزاری است که در آن مدیران و کارمندان بر روی اهداف توافق دارند و عملکرد به طور مداوم بررسی می شود.

تنظیم OKR و بهبود مدیریت عملکرد مداوم، همسویی، تمرکز، بهره وری و عملکرد بهتری را ایجاد می کند. در نتیجه قیمت سهام این شرکت 68 درصد افزایش یافت.

OKR  درآمد را 26 درصد افزایش داد

گروه Aberdeen نشان می دهد شرکت هایی که دارای تعامل بالای کارمندان هستند به طور متوسط ​​26 درصد رشد در درآمد داشته اند. این را می توان به این حقیقت نسبت داد که کارمندان انگیزه بیشتری برای برآورده کردن نیازهای مشتریان خود دارند و مشتریان راضی به نوبه خود، هزینه بیشتری می کنند و مشتری وفاداری می شوند.

نتیجه گیری

شرکت سیرز، تحقیقاتی در مورد استفاده از OKR با حضور 20،000 کارمند انجام داده است. آنها شواهدی یافتند که نشان می دهد حتی استفاده حداقل از OKR باعث افزایش سطح عملکرد می شود. نتایج، شامل افزایش 8.5 درصدی در فروش و افزایش 11.5 درصدی در عملکرد کلی است. اینها ممکن است اولین آزمایشاتی باشد که نشان می دهد شرکت هایی که از OKR استفاده می کنند و تأثیر آن را مورد بررسی قرار داده اند ثابت کرده اند که ارزش بسیار زیادی را به شرکت می افزاید و پیشرفت واضح و قابل اندازه گیری در کسب و کار ایجاد می کند. و همچنین به نظر می رسد تأثیر OKR در سطح عملکرد شخصی و همچنین خط اصلی سازمان باشد.

اگر از هرگونه تحقیق درباره اثربخشی OKR ها یا هر رویکرد خاص دیگری برای مدیریت اهداف سازمانی اطلاع دارید، لطفاً دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید!

 

منابع

https://www.perdoo.com

https://okrs.com

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *