ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد نوین
ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد نوین در عصر حاضر، دارای اهمیت ویژه ای میباشد. در زمینه های تحقیقاتی و کاربردی منتج به بروز متدها و مدل هایی شده است.
در این مقاله به شرح مفاهیم و عنوان مشخصات شاخص های مناسب با یک سیستم همه جانبه، پرداخته میشود.
برای کارآمدتر بودن و حصول بهترین نتایج، اهمیت موضوع ارزیابی و مدیریت روز به روز بیشتر شده است. برای اجرای آن و پیشرفت، نیاز به شناخت و تاثیر آن ها لازم است.
ارزیابی عملکرد
ارزیابی عملکرد به عنوان یک روش رسمی و سازنده برای اندازه گیری کار و نتایج آن تعریف می شود. برای اندازه گیری مقدار ارزش افزوده از نظر افزایش کارآیی و بازدهی بالا در اجرا و مدیریت عملکرد استفاده می شود.
مدیریت عملکرد
مدیریت عملکرد لازمه هر سازمانی است که برای رشد و پیشرفت تلاش میکند. تعیین هدف به صورت واضح، برنامه ریزی دقیق و نظارت مستمر بر اجرای امور ارکان اصلی مدیریت عملکرد میباشد. نظارت و کنترل بر عملکرد باعث توسعه و بهبود و نهایتاً دستیابی به اهداف مورد نظر میگردد.
گروه بندی ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد نوین
ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد، به فرآیند کمی کردن و اثربخشی عملیات، گفته میشود. با مروری بر ادبیات موضوع، میتوان دلایل آن راه به سه گروه اصلی تقسیم کرد:
- اهداف استراتژیک، شامل مدیریت استراتژیک و تجدید نظر در استراتژی هاست.
- اهداف ارتباطی، شامل کنترل موقعیت فعلی، نشان دادن مسیر آینده، ارائه بازخور و الگوبرداری از سازمان های دیگر است.
- اهداف انگیزشی، شامل تدوین سیستم پاداش و همچنین تشویق بهبود و یادگیری است.
در گذشته، سازمانهای تجاری از شاخصهای مالی به عنوان تنها ابزار ارزیابی عملکرد، استفاده میکردند. با مرور زمان، پس از بررسی و ارزیابی سیستم های حسابداری مدیریت، بسیاری از ناکارایی های این اطلاعات را برای ارزیابی عملکرد سازمان ها نمایان ساختند. این ناکارایی، ناشی از افزایش پیچیدگی سازمان ها و رقابت بازار بود.
شاخصهای ارزیابی عملکرد
برای انتخاب شاخصهای ارزیابی مناسب برای طراحی یک سیستم ارزیابی عملکرد، موارد زیر توسط محقیقین پیشنهاد شده است.
- باید منشعب از اهداف سازمان باشند.
- امکان مقایسه با سازمانهایی با فعالیت مشابه، داشته باشند.
- هدف برای هر شاخص، واضح و مشخص باشد.
- نحوه جمع آوری اطلاعات مورد نیاز هر شاخص به صورت روشن عنوان شود.
- تحت کنترل واحد سازمانی، ارزیابی شوند.
- انتخاب شاخصها، از طریق بررسی نظرات افراد مرتبط، صورت پذیرد.
- قابلیت بالفعل شدن داشته باشند.
- به طور مستقیم در ارتباط با استراتژی شرکت، باشد.
- به شاخصهای ارزیابی عملکرد غیر مالی نیز، توجه شود.
- باید توجه داشت که بنا بر متفاوت بودن شاخصهای ارزیابی عملکرد در موقعیت های متغیر، یک شاخص برای تمامی واحدها و یا سازمانها مناسب نیست.
- ممکن است، با تغییر محیط، شاخصها نیز تغییر کنند.
- استفاده از شاخصهای ارزیابی، باید آسان و ساده باشد.
- شاخصهای عملکرد باید بازخوردهای سریعی داشته باشند.
- باعث بهبود مستمر در عملکرد، شوند.
شما میتوانید برای رشد و بهبود مستمر سازمانتان با انتخاب یک سیستم جامع بر اساس شاخص های فوق، به اهداف متعالی خود برسید.
https://www.questionpro.com/blog/performance-evaluation/
بدون دیدگاه