مدیریت پروژه چابک

مدیریت پروژه چابک ایده مناسبی است؟

ایده مدیریت پروژه چابک در ابتدا ممکن است مانند یک آرزو بنظر برسد.این مفهوم، مثل این است که خود را تنها به دیدن یک قسمت از سریال مورد علاقه خود محدود کنید. یک ایده هوشمندانه به نظر می رسد. خیلی خوب می شود اگر بتوانید آن را انجامش بدهید. اما در واقعیت ، احتمالاً شدنی نیست.

این بدان دلیل است که بیشتر مدیران پروژه ، آموزش دیده اند تا مدیریت پروژه را اساساً برعکس رویکرد چابک بدانند. به عنوان مثال ، مدیران پروژه به طور سنتی کار های زیر را انجام می دهند :

هر پروژه در خدمت یک استراتژی است

  • هر آنچه برای تکمیل یک پروژه لازم است را تا آخرین جزئیات – وظایف ، مهلت های قانونی و غیره مشخص می کنند.
  • برنامه های خود را با استفاده از افق های زمانی طولانی تر تهیه می کنند و سعی می کنند تا حد ممکن از برنامه خارج نشوند.
  • ابزارهای مدیریت پروژه را بر اساس چگونگی امکان پیگیری پیشرفت انتخاب می کنند، نه بر اساس اینکه به راحتی بشود طرح را به روز کرد تا واقعیت های جدید را منعکس کند.

معنی این امر این است که حتی یک مدیر پروژه با حرفه ای ، که به طور ماهرانه و با موفقیت تمام نقش های توصیف شده در بالا را اجرا می کند ، هنوز یک مولفه اساسی کار را از دست داده است: استراتژی.

یکی از مزایای مهم روش چابکی که توسط مدیران و توسعه دهندگان محصول استفاده می شود این است که این روش ، بررسی مستمر و بروزرسانی برنامه های فعلی را بر اساس اطلاعات جدیدی که تیم به طور مداوم جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کند ، ممکن می سازد.

به عبارت دیگر ، روش چابک به یک تیم محصول اجازه می دهد اولویت ها و برنامه های خود را هر موقع که نیاز بود تغییر بدهد.

مدیریت پروژه چابک چگونه کار می کند؟

برای اینکه مدیریت پروژه چابک را با ابتکار عمل در شرکت خود پیاده کنید ، باید این روند سه مرحله ای ساده را پیاده سازی کنید:

1. برنامه های بلند مدت خود را به “اسپرینت های پروژه” با زمان کوتاه تر تقسیم کنید.

مدیریت سنتی پروژه به شما کمک می کند تا با استفاده از یک ابزار مدیریت پروژه مانند Microsoft Project ، یک طرح با ابعاد عظیم برای تعیین و ردیابی تمام وظایف و نقاط عطف پروژه خود تهیه کنید. این طرح ممکن است شامل صدها جزئیات باشد و ماه ها یا حتی یک سال در آینده اجرا شود.

مشکل این است که احتمالاً روزی که شما آن را در سازمان خود منتشر می کنید ، این طرح حداقل تا حدودی منسوخ می شود. بدتر اینکه ، با گذشت هر روز ، این طرح بر اساس تغییرات پرسنل ، تنظیمات بودجه ، تغییر اولویت های شرکت و سایر واقعیت ها حتی از رده خارج می شود.

با مدیریت پروژه چابک ، می توانید با تقسیم برنامه به اسپرینت های کوتاهتر – دقیقاً مانند کاری که مدیران محصولات چابک انجام می دهند – مدیریت استراتژیک تری را روی پروژه داشته باشید.

از آنجا که کاملاً روی یک پروژه کوتاه مدت متمرکز هستید ، افراد درگیر، بیشتر به آن توجه و برای آن تلاش می کنند ، و شما وقت خود را برای بحث در مورد ایده ها و برنامه های نمایشگاه های تجاری ماه های آینده تلف نمی کنید.

علاوه بر این ، چون شما برنامه ریزی مو به مو و دقیقی برای همه رویدادهای آینده تعیین نکرده اید ، این انعطاف پذیری را دارید که برای مثال نتایج این نمایشگاه تجاری فعلی را مرور کرده و یادگیری های خود را از – چه چیزی مفید است ، چه چیزی مضر است – برای دوره های کوتاه مدت بعدی استفاده کنید.

2- نتایج اسپرینت های کوتاه مدت را مطالعه و تجزیه و تحلیل کنید – نه فقط اینکه آیا به موقع تکمیل شده اند یا خیر بلکه آیا موفقیت آمیز هم هستند؟

به عنوان یک مدیر پروژه چابک ، شما با دیدگته های مختلف جزییات طرح را بررسی خواهید کرد تا ببینید که نتایج آن طرح برای شرکت چگونه بوده است.

آیا پروژه همانطور که اجرا کردید به همان خوبی که ممکن بود کار می کند؟ چه رویکردهایی را می توانید برای بهبود نتیجه دفعه بعدی تغییر دهید؟

از آنجا که شما در حال شکستن پروژه خود به اسپرینت ها هستید ، هر اسپرینت جدید این فرصت را دارد که از یادگیری های شما بهره مند شود. به عبارت دیگر ، شما اکنون در حال استفاده از استدلال استراتژیک بر روی جزئیاتی هستید که تهیه می کنید ، این جزئیات را بر اساس واقعیت های جدید و آنچه در مورد توانایی شما در دستیابی به اهداف استراتژیک پروژه به شما پیشنهاد می دهند ، تنظیم می کنید.

این دقیقا مفهوم مدیریت پروژه چابک است.

3. برنامه اسپرینت خود را با نقشه راه پروژه تکمیل کنید.

بله ، نقشه های راه به طور سنتی با توسعه محصول مرتبط است. اما وقتی هدف واقعی نقشه راه چابک را در نظر می گیرید – به طور خلاصه اهداف استراتژیک موجود در پروژه را مستند و ابلاغ می کنید – می توانید درک کنید که چرا از نقشه راه برای انواع پروژه ها استفاده می شود.

 نقشه راه پروژه ما به شما فرصتی می دهد تا تفکر استراتژیک خود را برای طراحی و اجرای طرح به روش خاصی که تصمیم گرفته اید اجرا و بیان کنید.

این به شما نشان خواهد داد که این یک سند ارزشمند در طول مراحل پروژه خواهد بود زیرا به شما یک روش سریع برای چک کردن دوره ای می دهد تا مطمئن شوید که هنوز در مسیر رسیدن به اهداف استراتژیک خود هستید ، و به شما کمک می کند تا با تیم خود ارتباط برقرار کنید آنچه از آنها می خواهید انجام دهند.

مدیریت پروژه چابک یعنی مدیریت پروژه هوشمندانه

به عنوان یک مدیر پروژه ، شما احتمالاً آموزش دیده اید که در مورد ایجاد و اجرای برنامه های طولانی ، بسیار دقیق و کاملاً ثابت فکر کنید. اما در فضای کسب و کار امروز که به سرعت تغییر می کند ، این برنامه های ثابت و طولانی مدت پس از تدوین به سرعت ارزش استراتژیک خود را از دست می دهند. با توجه به این نکته ، امتحان رویکرد چابک مدیریت پروژه یک رویکرد هوشمندانه خواهد بود.

Agile Project Management: Benefits, Pitfalls, and How It Works (productplan.com)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *