تنظیم OKR در سازمان

اگر بعد از رسیدن به هدف خود متوجه می شوید که به سمت اهداف غلط حرکت میکرده اید، احساس می کنید کاری که هر روز انجام می دهید تغییری ایجاد نمیکند و می خواهید تیم خود را با اهداف شرکت بیشتر هماهنگ کنید استراتژی، OKR ها برای شما مناسب هستند.

تعریف کلی OKR چیست؟

OKR ها در طی یک بازه زمانی مشخص (معمولا یه ماهه) تنظیم می شوند. اما می توانید چارچوب های زمانی دیگری را امتحان کنید و آنچه برای شرکت شما مناسب است پیدا کنید.

هنگام نوشتن OKR، این دو سوال را در ذهن داشته باشید:

1. چه کاری باید انجام دهم؟ پاسخ هدف را فراهم می کند.

2. چگونه می خواهم این کار را انجام دهم؟ پاسخ ها نتایج کلیدی است.

هدف شما باید بلند پروازانه و مشخص باشد. نتایج کلیدی آن چیزی است که به روشنی هدف را قابل دستیابی می کند. این نتایج باید قابل اندازه گیری باشند و منجر به درجه بندی هدف شوند.

برای دستیابی به تعهد بالا، بیش از 60٪ اهداف باید از پایین به بالا باشد. برای هر دوره، OKR ها باید برای هر سطح در سازمان تنظیم شوند: شرکت، ادارات، تیم ها و افراد.

هر سطح باید حداکثر 5 هدف برای خود تعریف کند و هر یک از این اهداف باید بین 3 تا 5 نتیجه کلیدی داشته باشند. پایین نگه داشتن تعداد اهداف و نتایج کلیدی به شما کمک می کند تا روی مهمترین موارد تمرکز کنید.

هنگام آماده سازی برای معرفی یک برنامه OKR به تیم خود، اولین قدم های اساسی لازم چیست؟

به عنوان اولین مرحله باید شخصی وجود داشته باشد که به عنوان یک مشاور آماده پاسخگویی در برابر سوالات و مشکلات OKR ها باشد. علاوه بر این اقدامات زیر به عنوان گام های اصلی تعریف OKR در سازمان اجرا میشوند.

1. اهداف شرکت را تنظیم کنید.

اهداف شرکت اولین اهدافی است که شما باید یادداشت کنید. آنها معمولا توسط مدیر عامل نوشته می شوند زیرا آنها می دانند مهمترین چیز برای شرکت چیست. پس از انجام این کار، تمام سطوح دیگر می توانند اهداف خود را در راستای اهداف شرکت بنویسند و دریابند که چگونه می توانند در آن سهیم باشند. OKR های شرکت یک تصویر بزرگ، از اهداف کل شرکت هستند.

2. اهداف فردی را تنظیم کنید.

OKR های شخصی تعریف می کنند که یک عضو تیم روی چه چیزی کار می کند. با پایان دوره OKR ها، او می تواند نشان دهد که چه پیشرفتی حاصل شده است. برای تعریف اهداف فردی، فرد درگیر با مدیر خود گفتگو می کند تا واقعاً از آنچه انتظار می رود بداند. این یک مذاکره با مدیر است و هر دو باید با لیست مشخص شده اهداف موافقت کنند.

3. ارزیابی نتایج

در پایان دوره، شما باید OKR خود را ارزیابی کنید تا میزان موفقیت خود را بسنجید. موفقیت با نمره ای بین 60 تا 70٪ تعریف می شود. اگر به کمتر از این دست یابید، این نشانه شکست نیست. شاید اهداف شما خیلی زیاد بود. به همین ترتیب، اگر به 100٪ اهداف خود برسید، آنها به اندازه کافی بلند پروازانه نبودند. هر سطح باید نتیجه OKR های خود را ارائه دهد و موفقیت خود را تجزیه و تحلیل کند.

اشتباه رایج دیگر این است که تیم ها در استفاده از OKR بسیار هیجان زده عمل میکنند و در تعداد OKR های تعیین شده خود بیش از حد افراط می کنند که این موضوع نشان دهنده این است که اولویت های مشخصی ندارند. زمانی که در اولویت بندی دچار مشکل بشویم نه تنها از انجام دادن کار های اصلی باز می مانیم بلکه کار های دیگر را نیز نمیتوانیم با تمرکز مناسب انجام بدهیم.

2 اشتباه بزرگ که هنگام نوشتن OKR مرتکب میشویم:

1. اهداف بیش از حد ساده و بدون چالش هستند

اگر هدف اصلی OKR ها ارزیابی عملکرد است، یک شخص هدف ساده ای را تعیین کند و هیچ وقت متوجه توانایی ها و نقاط ضعف خود در مسیر رسیدن به آن هدف نمیشود. هر چه قدر ریسک و چالش هدف تعیین شده بیشتر باشد، موفقیت در آن چشمگیر تر خواهد بود.

2. تنظیم تعداد زیاد از حد OKR ها

اشتباه رایج دیگر این است که تیم ها در استفاده از OKR بسیار هیجان زده هستند و در تعداد OKR های تعیین شده خود بیش از حد عمل می کنند زیرا اولویت های مشخصی ندارند. زمانی که در اولویت بندی دچار مشکل بشویم نه تنها از انجام دادن کار های اصلی باز می مانیم بلکه کار های دیگر را نیز نمیتوانیم با تمرکز مناسب انجام بدهیم.

چند توصیه برای پیاده سازی OKR در سازمان

>   اهداف را در هر سال (اهداف شرکت) و سپس در هر سه ماه (اهداف تیمی و فردی) تعیین کنید. یک شرکت، یک تیم و یک هدف فردی شروع خوبی برای سه ماهه اول با OKR ها است. بعدا، بر روی 3-5 هدف چالش برانگیز در هر سال و 1-3 هدف در هر سه ماه تمرکز کنید.

>   مطمئن شوید که اهداف بزرگ در مکانی هستند که همه می توانند آنها را ببینند، مانند روی دیوار یا صفحه اصلی مرورگر شما.

>   همچنین شما باید گاهی یک قدم به عقب بروید و اهدافی را که برای خود تعیین کرده اید برای بار دیگر آنالیز کنید. چون ممکن است در حال حرکت در مسیر اشتباه باشیم و باعث از دست دادن زمان و فرصت های مختلف بشود.

>   OKR ها به شما کمک می کنند تا به سرعت به جلو بروید و اگر افراد را به مسیر درست هدایت نکنید یا تیم های شما با یکدیگر همسو نباشند، می توانند باعث ضرر سایر تیم ها و در نهایت شرکت بشوند.

 

منابع

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *