ارزیابی استراتژی-مدیریت استراتژی

فرآیند ارزیابی استراتژی شامل تجزیه و تحلیل برنامه استراتژیک شما و ارزیابی میزان عملکرد شما در برابر دستیابی به اهداف استراتژی است. در واقع ارزیابی استراتژی یک ابزار تجزیه و تحلیل داخلی است و باید به عنوان بخشی از یک تحلیل استراتژیک گسترده تر برای سازمان هنگام تصمیم گیری در مورد استراتژی خود استفاده شود.

به طور معمول، فرآیند ارزیابی استراتژی شامل پاسخ به سوالاتی مانند:

  • چقدر در راستای چشم انداز خود پیشرفت کرده ایم؟
  • آیا حوزه های تمرکز استراتژیک ما هنوز مرتبط هستند؟
  • کدام یک از اهداف خود را تکمیل کرده ایم؟
  • کدام اهداف دیگر مورد نیاز نیستند؟
  • آیا پروژه های کافی برای ارائه اهداف ناقص داریم؟
  • آیا شاخص های کلیدی عملکرد ما هنوز برای اندازه گیری پیشرفت به سمت اهدافمان موثر هستند؟
  • جایی که ما از اهداف خود کوتاهی کردیم، چرا این اتفاق افتاد؟

برای آشنایی با انواع ابزارهای پایش استراتژی و ارزیابی عملکرد کلیک کنید

حداقل، باید استراتژی خود را دو بار در سال ارزیابی کنید – یا بهتر است بگوییم هر سه ماه یکبار. حتی اگر احساس می کنید که استراتژی موجود شما “خیلی دور” است و نیاز به شروعی تازه دارد، باید ارزیابی استراتژی کاملی از اشتباهی که دفعه قبل رخ داد انجام دهید.

اشتباهی که مردم اغلب در مورد اجرای استراتژی مرتکب می شوند، این است که استراتژی خود را به عنوان مجموعه ای خطی از مراحل در نظر می گیرند. در واقع، استراتژی یک فرآیند دایره ای از تکرار و تکامل ثابت است. یک استراتژی خوب هرگز نباید واقعاً “پایان” داشته باشد. بلکه باید با رسیدن به اهداف به چیزی جاه طلبانه تر و پیچیده تر تبدیل شود.

ارزیابی استراتژی: مرحله 1

ارزیابی را از ابتدا شروع کنید.

ممکن است غیر شهودی به نظر برسد، اما در حالت ایده آل، فرآیند ارزیابی استراتژی خود را در مرحله برنامه ریزی آغاز خواهید کرد. ارزیابی استراتژی اساساً فرآیندی است برای کشف موارد زیر:

  • چه کاری را خوب انجام دادیم؟
  • چگونه می‌توانیم کارهایی را که به خوبی انجام داده‌ایم بهبود بخشیم؟
  • در این مسیر در مورد خود و محیط زیست چه آموختیم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای پاسخ به این سؤالات، تنظیم KPIهای مؤثر در مرحله برنامه‌ریزی است. ما به یک مثال نگاه خواهیم کرد:

بیایید بگوییم که چشم انداز شما ” تبدیل شدن به ارائه دهنده شماره یک نرم افزار استراتژی در جهان” است.

سپس فرض کنید که شما یک منطقه تمرکز دارید که “تبدیل شدن به منبع اولیه دانش استراتژیک در اینترنت” است.

برای اینکه بتوانید به طور موثر پیشرفت را ارزیابی کنید، به نوعی KPI نیاز دارید. بنابراین می‌توانید KPI «به رتبه‌بندی 5 برتر جستجوی گوگل برای 80 درصد از رایج‌ترین عبارت‌های جستجوی استراتژی دست یابید» تنظیم کنید.

بلافاصله هنگامی که فرآیند برنامه ریزی استراتژیک خود را آغاز می کنید، می توانید ارزیابی کنید:

  • آیا ما KPI خود را محقق کردیم؟
  • چرا منصرف شدیم؟
  • آیا این حتی KPI مناسبی بود؟

این مقاله نیز به شما کمک خواهد کرد

ارزیابی استراتژی: مرحله 2

فرآیندها و ابزارهای سازگار را پیاده سازی کنید.

خیلی شبیه یک رکورد شکسته نیست، اما ارزیابی استراتژی موثر نیازمند برنامه ریزی است که فراتر از تنظیم KPIهای خوب باشد. شما همچنین باید “ریتم استراتژی” خود را برنامه ریزی کنید – مواردی مانند:

  • هر چند وقت یکبار پیشرفت را با اهدافم می سنجم؟
  • چه مجموعه استانداردی از گزارش ها در سرتاسر تجارت من استفاده خواهد شد؟
  • چه سطحی از جزئیات را باید در تفسیر کتبی خود در مورد پیشرفت در برابر طرح ثبت کنیم؟

و این جایی است که پلتفرمی مانند pointer واقعاً می تواند از نظر ارزش بدرخشد.

ارزیابی استراتژی: مرحله 3

به تیم ها قدرت دهید تا استراتژی های خود را ارزیابی کنند.

توانمندسازی نقشی حیاتی در اجرای استراتژی ایفا می کند. با این حال، به ویژه به عنوان بخشی از فرآیند ارزیابی استراتژی مهم است. به جای اینکه تیم رهبری به تنهایی در ارزیابی استراتژی شما شرکت کند، از هر حوزه عملکردی یک تیم دعوت کنید.

هر تیم باید ارزیابی خود را از نحوه عملکرد منطقه خود در برابر استراتژی آماده کند. انجام این کار چندین مزیت دارد:

  • شما این فرصت را خواهید داشت که درک تیم خود از استراتژی را ارزیابی کنید. آیا با خودتان مطابقت دارد؟
  • تیم شما متوجه خواهد شد که چقدر روند استراتژی را جدی می گیرید و برای آن به عنوان بخشی از نقش های روزمره خود ارزش بیشتری قائل هستید.
  • بینش های بیشتری به دست خواهید آورد که فکرش را هم نمی کردید.

می‌خواهید چارچوبی اساسی برای انجام تحلیل به آن‌ها ارائه دهید و از آنها بخواهید به سؤالات کلیدی که در بالا مطرح کردیم پاسخ دهند:

  • آیا به اهدافمان رسیدیم؟
  • چه چیزی به ما کمک کرد تا موفق شویم؟
  • چه چالش هایی باعث کوتاهی ما شد؟
  • آیا اهداف ما به خوبی تعیین شده بود، و آیا آنها ما را به دستیابی به چشم انداز کلی خود نزدیکتر کردند؟

در حالت ایده‌آل، تیم خود را با استفاده از ابزارهایی که به عنوان بخشی از مرحله 2 به آنها داده‌اید، خواهید داشت. این شامل هر داشبورد استراتژیک یا گزارش استانداردی است که در مرحله برنامه‌ریزی تنظیم کرده‌اید.

یکی از ابزارهایی که به انسجام تیمی کمک می کند و میان تیمها همسویی ایجاد می کند نرم افزار هدفسنج است.

ارزیابی استراتژی: مرحله 4

اقدام اصلاحی انجام دهید.

مراحل 4 و 5 (در زیر) تا حدودی در هم تنیده شده اند و باید تا حد زیادی در ارتباط با یکدیگر انجام شوند. اگر متوجه شدید که به یکی از اهداف خود نمی رسید، باید دو کار انجام دهید:

با فهمیدن اینکه آیا هدف هنوز درست است یا نه (به زیر مراجعه کنید) شروع کنید.

اگر چنین است، اقدامات اصلاحی را برای رفع هرگونه کاستی انجام دهید.

با فرض اینکه هنوز متقاعد شده اید که هدفی که تعیین کرده اید درست است، باید یک برنامه عملی برای بازگرداندن خود به مسیر درست اجرا کنید.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا شما ممکن است برای رسیدن به اهداف خود دچار مشکل شوید، از مسائل نسبتاً ساده مانند:

  • کمبود منابع (انسانی یا مالی)
  • اولویت های متناقض
  • ردیابی ناکارآمد اهداف
  • عدم هماهنگی یا درک هدف

یا چالش های شما ممکن است پیچیده تر باشد و به موارد زیر مربوط باشد:

  • افزایش رقابت
  • کسری سرمایه قابل توجه
  • فشارهای نظارتی
  • فقدان نوآوری داخلی

در هر صورت، هر چه زودتر بتوانید این مسائل را شناسایی کنید، زودتر می توانید اقدامات اصلاحی را شروع کنید. این یک بار دیگر اهمیت یک فرآیند ارزیابی استراتژی قوی را برجسته می کند.

ارزیابی استراتژی: مرحله 5

برنامه خود را تکرار کنید.

دو سناریو وجود دارد که در آن شما می‌خواهید برنامه خود را به عنوان بخشی از ارزیابی استراتژی خود تکرار کنید – یکی به طور قابل توجهی مثبت‌تر از دیگری است:

  • سناریو 1: شما به اهداف خود رسیده اید

در یک دنیای ایده آل، شما تکرار می شوید زیرا به برخی یا همه اهداف استراتژیک خود دست یافته اید. به یاد داشته باشید، طرح شما موجودی زنده و نفس گیر است و ممکن است به روش های نامنظم و غیرمنتظره ای تکامل یابد.به طور خاص، متوجه خواهید شد که به برخی اهداف خیلی زودتر از آنچه انتظار داشتید می رسید و باید آن اهداف را با اهداف جدید جایگزین کنید، بدون اینکه منتظر تکمیل همه عناصر برنامه باشید.

در واقع انجام این کار چندان سخت نیست، تا زمانی که یک روال ارزیابی استراتژی قوی داشته باشید:

 

آیا به تمام اهدافت رسیدی عالی – آیا به منطقه تمرکز خود دست یافته اید؟ نه؟ سپس به اهداف بیشتری در آن منطقه تمرکز نیاز دارید.

یا

شما به تمام حوزه های تمرکز خود دست یافته اید. عالی – آیا به چشم انداز خود دست یافته اید؟ نه؟ سپس به مناطق تمرکز جدید نیاز دارید.

بهترین استراتژی‌ها آنهایی هستند که هرگز واقعاً پایان نمی‌یابند، بلکه در مقابل نیازهای کسب‌وکار چابک هستند و حوزه‌های تمرکز دائماً در حال تغییر هستند، در حالی که همیشه توسط چشم‌انداز کلی هدایت می‌شوند.

  • سناریو 2: شما در رسیدن به برخی از اهداف خود شکست خورده اید

اینجاست که مستقیماً از ابتدای مرحله 4 بالا ادامه می دهیم. فقط به این دلیل که نتوانستید به هدفی دست یابید، در واقع تصور نکنید که کار درست انجام اقدامات اصلاحی است.

یکی از رایج ترین نتایج ارزیابی استراتژی موثر، تعریف مجدد KPIها است.

ذهن خود را به مثال ما در بالای این مقاله برگردانید. بیایید بگوییم که شما در واقع KPI خود را در رتبه‌بندی جستجوی Google برآورده‌اید، اما با وجود آن، هیچ افزایش قابل توجهی در تعداد افرادی که آزمایش‌های رایگان نرم‌افزار شما را شروع می‌کنند، مشاهده نکرده‌اید.

در این صورت، به احتمال زیاد KPI که تنظیم کرده اید نادرست بوده است. اما شما این را بدون KPI در وهله اول یا فرآیند ارزیابی استراتژیک نمی دانستید.

باید تعادلی بین نترسیدن از تعریف مجدد اهداف و تغییر مداوم آنها بدون اینکه واقعاً به چیزی دست یابید، پیدا کنید. عدم یافتن این تعادل یکی از دلایل اصلی شکست بسیاری از استراتژی ها است.

ارزیابی استراتژی: مرحله 6

موفقیت ها را جشن بگیرید.

ما سرگرم کننده ترین بخش فرآیند ارزیابی استراتژی را برای آخرین موفقیت ذخیره کرده ایم – جشن گرفتن موفقیت. قبلاً در مورد اهمیت جشن موفقیت برای جلب مشارکت در استراتژی شما نوشته شده بودیم. فرآیند ارزیابی استراتژی زمان اجرای آن جشن هاست.

با توجه به اینکه استراتژی شما هرگز «تمام نمی‌شود» – مهم است که موفقیت‌های شما را جشن بگیرید. اولین باری که به یک KPI یا حتی مناطق تمرکز دست یافتید – از آن لذت ببرید!

این کار را به صورت خصوصی انجام ندهید، بلکه آن موفقیت را با کل سازمان به اشتراک بگذارید. خواه یک ایمیل ساده تشکر و قدردانی باشد یا یک مهمانی تمام عیار، این واقعیت که شما موفقیت یک هدف استراتژیک را به طور قابل توجهی جشن می گیرید نه تنها برای روحیه عالی است، بلکه این پیام قوی را نیز ارسال می کند که اجرای برنامه واقعاً انجام می شود. واقعا اهمیت دارد.

بهترین اقدام جهت ارائه بازخورد موثر و بهبود عملکرد شیوه ایست که تلاش و بهبود را برای همه جذاب و هیجان انگیز نماید.

ایتن شیوه می تواند درون واحدی باشد و به صلاحدید مدیر واحد انجام شود که همزمان میتواند آثا خربی نیز برجای بگذارد. همچنین می توان از ابزارهای ارائه بازخورد و مدیریت عملکرد استفاده کرد. یکی از بهترین ابزارهای بازی وارسازی مدیریت عملکرد و ارئه بازخورد نرم افزار کادوسا می باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم همسو با تعاریف ارائه شده بهترین ابزارهای موجود را نیز معرفی نماییم.

 

منابع:

 

https://www.cascade.app/blog/strategy-evaluation#:~:text=The%20strategy%20evaluation%20process%20involves,the%20goals%20in%20your%20strategy.&text=Typically%2C%20the%20strategy%20evaluation%20process,we%20made%20towards%20our%20Vision%3F

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *