تحول سازمان با مدیریت استراتژیک

تحول سازمان با مدیریت استراتژیک


 

امروزه واژه‌ی استراتژی، تدوین  و مدیریت استراتژیک و اجرای استراتژی را تقریبا همه افراد شنیده اند اما نمیدانند تا چه حد میتوانند به تحول سازمان با مدیریت استراتژیک دست یابند.مدیریت استراتژیک درباره شناخت و تعریف استراتژی هایی است که مدیران میتوانند برای دستیابی به عملکرد بهتر و مزیت رقابتی برای سازمان خود بکار گیرند.برای اینکه به تحول سازمان با مدیریت استراتژیک دست یابیم، لازم است با مدیریت استراتژیک دقیق تر آشنا شویم.

مدیریت استراتژیک فرآیندی مستمر است که در آن  کسب و کار سازمان را، ارزیابی و کنترل می کند. با استفاده از مدیریت استراتژیک، سازمان ها رقبای خود را ارزیابی و اهداف و استراتژی هایی را برای دیدار با رقبای موجود و بالقوه تعیین می کند. سپس استراتژی ها را به طور منظم مورد ارزیابی مجدد قرار می دهد تا مشخص کند که چگونه اجرا شده و آیا موفقیت آمیز بوده یا نیاز به جایگزینی دارد.

آنها باید یک تحلیل SWOT (قوت ها، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها) انجام دهند، یعنی باید از نقاط قوت به بهترین شکل ممکن استفاده کنند، نقاط ضعف سازمانی را به حداقل برسانند، از فرصت های به وجود آمده از محیط کسب و کار استفاده کنند و تهدیدها را نادیده نگیرند.این روش هم برای سازمان‌های کوچک و هم برای سازمان‌های بزرگ قابل اجرا است، زیرا حتی کوچک‌ترین سازمان‌ها با رقابت مواجه هستند و با تدوین و اجرای استراتژی‌های مناسب، می‌توانند به مزیت رقابتی پایدار دست یابند.


با استفاده از مدیریت استراتژیک چه تغییر و تحولی در سازمان به وجود می اید؟

مدیریت استراتژیک چشم انداز وسیع تری به کارکنان یک سازمان می دهد بطوریکه آنها بهتر می توانند درک کنند که چگونه شغل آنها در کل برنامه سازمانی قرار می گیرد. کارکنان قابل اعتمادتر، متعهدتر و راضی تر می شوند زیرا می توانند به خوبی با هر وظیفه سازمانی ارتباط برقرار کنند. آنها می توانند واکنش تغییرات محیطی بر سازمان و پاسخ احتمالی سازمان را با کمک مدیریت استراتژیک درک کنند. .این کار چیزی نیست جز هنر مدیریت کارکنان به شیوه ای که توانایی دستیابی به اهداف تجاری را به حداکثر می رساند.

ویژگی های مدیریت استراتژیک چیست؟

مدیریت استراتژیک، ویژگی هایی را که مدیریت کلی داراست در بر می گیرد، اما  یک سری خصوصیات را نیز شامل میشود:

1-استراتژی به جای عملیات معمول، با پیشرفت‌های بلندمدت سر و کار دارد. یعنی با احتمال نوآوری‌ها یا محصولات جدید، روش‌های جدید تولید یا بازارهای جدیدی که در آینده توسعه می‌یابند، سروکار دارد.

2-استراتژی برای در نظر گرفتن رفتار احتمالی مشتریان و رقبا ایجاد شده است. استراتژی هایی که با کارکنان سروکار دارند، رفتار کارکنان را پیش بینی می کنند.

3-.مسائلی که مدیریت استراتژیک به آن رسیدگی می کند معمولاً ماهیت بلندمدتی دارند. پیامدهای آن نیز بلندمدت است و بر عملیات معمول سازمان تأثیری ندارد. این موضوع لزوماً فوراً سازمان را تحت تأثیر قرار نمی دهد، بلکه در آینده به نفع سازمان خواهد بود.

حال که مفهوم مدیریت استراتژیک را درک کرده ایم، میتوانیم مراحل آنرا شرح بدهیم

مدیریت استراتژیک به عنوان یک فرایند پویا  در چهار بخش اصلی شرح داده میشود

1- تعیین هدف نهایی سازمان

2- فرموله کردن استراتژی ها (برنامه ریزی)

3- اجرای استراتژی ها

4-ارزیابی استراتژیک نتیجه

که در ادامه به طور جداگانه و اختصاصی به تعریف هر یک میپردازیم.

1- تعیین ماموریت و هدف سازمان:

مرحله اول فرآیند مدیریت استراتژیک شامل پی بردن به آنچه می خواهید انجام دهید و چگونه می خواهید به آن برسید،میباشد.برای شکل گیری استراتژی، بررسی اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل حائز اهمیت است. شما باید تعیین کنید که کسب و کار در حال حاضر چه منابعی دارد که می تواند به رسیدن اهداف و مقاصد تعریف شده کمک کند. هر حوزه ای را که کسب و کار باید به دنبال منابع خارجی باشد را شناسایی کنید. مسائلی که شرکت با آن مواجه است باید بر اساس اهمیت آنها برای موفقیت شما اولویت بندی شود.

 

تدوین استراتژی، OKR، مدیریت استراتژی

2- تدوین استراتژی: انتخاب بهترین استراتژی

تدوين استراتژي فرآيند تصميم گيري بهترين اقدام براي دستيابي به اهداف سازماني و در نتيجه دستيابي به اهداف سازماني است. پس از انجام اسکن محیط، مدیران استراتژی های شرکتی، تجاری و عملکردی را تدوین می کنند.پس از اولویت بندی، شروع به تدوین استراتژی کنید. از آنجایی که موقعیت‌های تجاری و اقتصادی سیال هستند، در این مرحله توسعه رویکردهای جایگزینی که هر مرحله از برنامه را هدف قرار می‌دهند بسیار مهم است.

تدوین استراتژی برای عملکرد بهینه سازمان ضروری است. در این مرحله استراتژی ها با تجسم آینده سازمان در بلندمدت شکل می گیرد. تدوين استراتژي به معني تدوين برنامه هاي بلند مدت سازمان است كه به انجام فعاليت هاي سازماني به بهترين شكل ممكن كمك مي كند.

استراتژی ها مسیر عملی را که یک سازمان برای رسیدن به اهدافش انتخاب می کند را نیز مشخص می کند. استراتژی سازمان باید به گونه ای تدوین شود که بتوان تحلیل محیط را مطالعه کرد، چشم انداز سازمان را محقق کرد و به هدف تعیین شده دست یافت. هنگامی که وضعیت فعلی و آینده سازمان توسط استراتژی ها مشخص شد، از تحلیل SWOT برای شناسایی شایستگی های اصلی و همچنین تعیین اهداف به ترتیبی که باید به آنها دست یافت، استفاده شود. این اهداف بیشتر در توسعه استراتژی استفاده می شوند.

3- اجرای استراتژی ها:

اجرای موفقیت آمیز استراتژی برای موفقیت سرمایه گذاری تجاری بسیار مهم است. این مرحله اقدام فرآیند مدیریت استراتژیک است. اگر استراتژی کلی با ساختار فعلی کسب و کار، کار نمی کند، باید در ابتدای این مرحله یک ساختار جدید نصب شود. همه افراد درون سازمان باید در مورد وظایف خود و اینکه چگونه با هدف کلی تناسب دارد مشخص شود. علاوه بر این، هر گونه منابع یا بودجه برای سرمایه گذاری باید در این مرحله تضمین شود. پس از تامین بودجه و آماده شدن کارمندان، طرح را اجرا کنید.اجرای استراتژی مستلزم آن است که استراتژی آنطور که در نظر گرفته شده عمل کند یا استراتژی انتخابی سازمان را عملی کند.

مراحل اصلی اجرای استراتژی به شرح زیر است:

  • توسعه سازمانی که پتانسیل اجرای استراتژی را با موفقیت دارد.
  • تخصیص منابع فراوان به فعالیتهای اساسی استراتژی.
  • ایجاد سیاست های تشویق کننده استراتژی
  • بکارگیری بهترین سیاست ها و برنامه ها برای بهبود مستمر.
  • پیوند دادن ساختار پاداش به دستیابی به نتایج.
  • استفاده از رهبری استراتژیک

استراتژی هایی که به خوبی تدوین شده باشند، اگر به درستی اجرا نشوند، شکست خواهند خورد. همچنین باید بدانید که اجرای استراتژی ممکن نیست مگر اینکه بین استراتژی و هر یک از ابعاد سازمانی مانند ساختار سازمانی، ساختار پاداش، فرآیند تخصیص منابع و غیره ثبات وجود داشته باشد.

4- ارزیابی استراتژی ها:

ارزیابی استراتژی آخرین مرحله فرآیند مدیریت استراتژی است.اقدامات ارزیابی و کنترل استراتژی شامل اندازه گیری عملکرد، بررسی مداوم مسائل داخلی و خارجی و انجام اقدامات اصلاحی در مواقع لزوم می باشد. هر ارزیابی موفقیت آمیزی از استراتژی با تعریف پارامترهایی که باید اندازه گیری شوند آغاز می شود. این پارامترها باید اهداف تعیین شده در مرحله 1 را منعکس کنند. برای ارزیابی، پیشرفت خود را با اندازه گیری نتایج واقعی در مقابل برنامه تعیین کنید.

ارزیابی اطمینان حاصل می کند که استراتژی سازمانی و همچنین اجرای آن با اهداف سازمانی مطابقت دارد.اهمیت ارزیابی استراتژی در توانایی آن برای هماهنگ کردن وظایف انجام شده توسط مدیران، گروه ها، بخش ها و غیره از طریق کنترل عملکرد است. ارزیابی استراتژیک به دلیل عوامل مختلفی از جمله – توسعه ورودی ها برای برنامه ریزی استراتژیک جدید، تمایل به بازخورد، ارزیابی و پاداش، توسعه فرآیند مدیریت استراتژیک، قضاوت در مورد اعتبار انتخاب استراتژیک و غیره حائز اهمیت است.

 

برای  تحول سازمان با مدیریت استراتژیک میتوان از نرم افزار های مربوطه نیز بهره ببرید. یکی از نرم افزار هایی که میتوان از آن کمک گرفت، نرم افزار pointer میباشد. Pointer یک نرم افزار جامع و منعطف مدیریت استراتژیک مبتنی بر روش okr (روشی مورد استفاده توسط شرکت هایی پیشرو مانند اسنپ و دیجی کالا) میباشد. افرادی که تمایل داشته باشند به صورت حرفه ای تدوین، جاری سازی و ارزیابی استراتژی مجموعه خود را پیش ببرند، از pointer استفاده میکنند.شما نیز با استفاده از آن میتوانید یک قدم به حرفه ای بودن نزدیک تر شوید.

 

منابع:

https://www.managementstudyguide.com/strategic-management-process.htm

https://smallbusiness.chron.com/five-stages-strategic-management-process-18785.html

https://www.toppers4u.com/2020/12/strategic-management-features.html


 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *