MBO و OKR : تفاوت در چیست؟

OKR متشکل از دو عبارت اهداف (Objective) و نتایج کلیدی (Key results) است. در این مقاله به تعریف هر یک از اجزای OKR می‌پردازیم. هدف عبارتی است با چندین معنی و مفهوم متفاوت و مترادف. در زبان انگلیسی، واژه‌های مختلفی همچون Ambition, Aim, Purpose, Goal, Target برای هدف به کار برده می‌شود. این عبارات علی رغم تفاوت‌هایی که دارند همگی به یک معنی و مفهوم اشاره دارند. ما نیز در زبان فارسی از کلمات مترادف هدف مثل، مقصود و منظور استفاده می‌کنیم. در ادامه به سراغ تفاوت‌های جالب این واژگان در زبان انگلیسی می‌رویم.

Target

نتیجه دقیقی است که یک شخص یا سازمان قصد دارد با انجام کاری به آن دست پیدا کند و غالبا مقدار پولی است که می‌خواهد به دست آورد. نمونه: شرکت در مسیر دستیابی به هدف خود برای افزایش سود تا 10 درصد است.

Goal

یک نتیجه مطلوب است که فرد می‌خواهد به آن دست یابد، حتی اگر رسیدن به آن در بازه زمانی طولانی باشد. به عبارت دیگر جایی یا نقطه‌ای هست که فرد تمایل دارد به آن دست یابد و علاوه بر این، امکان اینکه به بیشتر یا بالاتر از این هدف دست پیدا کند وجود دارد. نمونه: کشور هنوز می‌تواند به هدفش در کاهش فقر دست یابد.

Purpose

آنچه می‌خواهید هنگام انجام کاری به آن دست یابید. دلیلی که کار یا برنامه‌ای را انجام می‌دهید و چیزی که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید. به عبارت دیگر دلیلی است که شما از target و goal در نظر دارید. نمونه: بازی‌ها یک هدف آموزشی دارند.

Aim

Aim مسیر و فعالیت‌هایی است که در جهت رسیدن به target و goal  انجام می‌دهید. aim یک goal بلندمدت است. برای مثال شما ممکن است بخواهید کار کنید و به اندازه‌ای پول در بیاورید تا بتوانید خانه بخرید. در این صورت خرید خانه aim شما است. چیزی که هنگام انجام کاری امیدوارید به آن دست یابید. نمونه: هدف اصلی این برنامه، اشتغال زایی برای مردم محلی بود.

Ambition

چیزی که خیلی تمایل دارید در آینده حرفه‌ای خود به آن دست یابید. نمونه: هدف او این بود که به دانشکده حقوق برود و وکیل شود. | اوایل سال جاری او به هدفش برای رقابت در بازی‌های المپیک دست یافت.

صحبت پایانی

بعد از تعاریف فوق و درک تمایز آنها، به تشریح عناصر کلیدی OKR می‌پردازیم. در OKR اهداف را با عنوان Objective می‌شناسیم. به طور کلی Objective یک نتیجه خاص است که یک فرد یا سیستم برای دستیابی به آن در چارچوب زمانی و با منابع در دسترس تلاش می‌کند. Objectiveها نسبت به Goalها، خاص‌ترند و سنجش و اندازه‌گیری آن‌ها راحت‌تر است. Objectiveها ابزارهای اساسی بوده که زیربنای همه برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های استراتژیک هستند. آن‌ها به ‌عنوان مبنایی برای ایجاد سیاست و ارزیابی عملکرد به کار می‌روند. برخی از نمونه‌های Objective در کسب‌ و کار شامل به حداقل رساندن هزینه‌ها، توسعه بین‌المللی یا کسب سود است.

بخش بعدی روش OKR، نتایج کلیدی یا Key results است. نتایج کلیدی، عباراتی کمی و قابل اندازه‌گیری برای تحقق اهداف است. برای انتخاب نتایج کلیدی (KR) باید به این سوال پاسخ داده شود که چگونه می‌توانیم دستیابی به هدف را اندازه‌گیری کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *