مزیته های استفاده از OKR

اگر در مورد منفعت اهداف و نتایج کلیدی (Objectives and Key Results) برای تیم یا سازمان خود مطمئن نیستید، در این مقاله 10 مزیت OKR مطرح شده که به گوگل، لینکدین و بسیاری از شرکت های دیگر برای دستیابی به موفقیت کمک کرده است.

تعریف OKR و اجزای آن

OKR مخفف اهداف و نتایج کلیدی (Objectives and Key Results)، یک چارچوب مدیریت هدف محبوب است که به شرکت ها در پیاده سازی استراتژی کمک می کند. مزایای این چارچوب شامل بهبود تمرکز، افزایش شفافیت و همسویی بهتر است. OKR با سازماندهی کارمندان و کارهایی که در راستای دستیابی به اهداف مشترک انجام می دهند، به این مهم دست می یابد. OKR شامل یک هدف است، هدفی را تعریف می کند که دست یافتنی باشد و حداکثر 5 نتیجه کلیدی را در نظر می گیرد که میزان پیشرفت به سوی هدف را اندازه گیری می کند.

همچنین هر OKR می تواند اقداماتی داشته باشد، که کار مورد نیاز برای پیشرفت در نتایج کلیدی را توصیف می کند. این چارچوب شامل قوانینی است که به کارکنان در اولویت بندی، همسویی، تمرکز و اندازه گیری نتیجه کارهایی که انجام می دهند، کمک کنند. OKR به شرکت ها کمک می کند تا استراتژی شرکت را به روشی عملی و قابل اندازه گیری به اطلاع کارکنان برساند. همچنین به شرکت ها کمک می کند تا از خروجی به یک رویکرد مبتنی بر نتیجه حرکت کنند.

>   هدف (Objective) چیست؟

هدف، توصیفی است برای رسیدن به هدف در آینده. یک هدف جهت مشخصی را تعریف و همچنین ایجاد انگیزه می کند. هدف را می توان مانند یک مقصد روی نقشه تصور کرد.

>   نتیجه کلیدی (Key Result) چیست؟

نتیجه کلیدی یک سنجه با مقدار شروع و یک مقدار هدف است که پیشرفت به سوی یک هدف را اندازه گیری می کند. یک نتیجه کلیدی مانند یک سنجشگر فاصله است که نشان می دهد چقدر به هدف خود نزدیک هستید.

>   اقدام چیست؟

یک اقدام، توصیفی از کارهایی است که برای یک نتیجه کلیدی انجام خواهید داد. اگر هدف شما، مقصد شما باشد و یک نتیجه کلیدی فاصله را نشان دهد، یک اقدام توصیف می کند که چه کاری برای رسیدن به آن مقصد انجام خواهید داد، (مثلا سوار ماشین می شوید، سوار قایق می شوید).

10 مزیت اصلی استفاده از OKR چیست؟

1. چابکی و اتخاذ تصمیمات مؤثرتر

چرخه های هدف کوتاه تر و برگزاری جلسات هفتگی، امکان تطبیق سریعتر، سازگاری بهتر با تغییر، افزایش نوآوری و کاهش خطرات و ضایعات را فراهم می آورد که با توجه به این موارد تصمیمات مؤثرتر و آگاهانه تری گرفته می شود.

2. کاهش زمان برای تعیین اهداف

سادگی OKR باعث می شود فرآیند تنظیم هدف سریعتر و آسان تر شود و به طور چشمگیر زمان و منابع صرف شده برای تعیین اهداف را کاهش دهد.

3. ارتباطات واضح و مشخص

شفافیت و سادگی، تیم را قادر می سازد اهداف و اولویت های سازمان و همچنین نحوه مشارکت هر فرد را درک کند.

4. مشارکت کارمندان

رویکرد دو جهته OKR برای تعیین هدف، کارکنان را با اهداف شرکت منطبق می سازد و تعامل را افزایش می دهد.

5. استقلال و مسئولیت پذیری

تیم ها جهت مشخصی می گیرند و در چگونگی دستیابی به OKR خود آزاد هستند و مسئولیت اهداف خود را دارند.

6. مؤثر برای کسب و کار

مطالعات فعلی نشان می دهد کارمندانی که از OKR استفاده می کنند در مقایسه با کارمندانی که از آن استفاده نمی کنند، در شغل خود بسیار مؤثرتر عمل کرده و منجر به عملکرد بهتر و افزایش فروش می شوند. و گروهی که از OKR استفاده نکرده اند درخواست کردند که در چرخه های آینده درگیر این روند شوند.

7. فواید فرهنگی

بزرگترین تأثیر استفاده از OKR در اکثر سازمان هایی که مدیریت هدف ندارند یا افرادی که صرفاً روی سنجه ها و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) تمرکز می کنند، تغییر از خروجی به نتایج است. همچنین OKR ها باعث ایجاد تمرکز، شفافیت و همسویی کلیه کارها در یک سازمان می شود. این سه عامل ترکیب شده و منجر به افزایش تعامل کارمندان می شود.

8. هم راستایی استراتژیک

OKR به مدیران و کارمندان کمک می کند کارهایی که انجام می دهند، همسو و هماهنگ با اهداف شرکت باشد و اطمینان حاصل کنند که همه افراد در سازمان در همان مسیر حرکت می کنند.

9. اجرایی محور

OKR با اولویت بندی کارهایی که بیشترین تأثیر روی کسب و کار را دارند، تنها بر روی مهمترین چیزها تمرکز می کند.

10. تمرکز، پیشرفت منظم و کارکنان متعهد

وقتی کارکنان با یک هدف درگیر هستند، به نتایج قابل توجهی می رسند. قطعا تمرکز روی اهداف باعث ایجاد تمرکز و پیشرفت منظم در سازمان می شود. همچنین OKR به تعامل و اجرای استراتژی به روشی که همه درک می کنند، کمک می کند.

نتیجه گیری

اهداف و نتایج کلیدی (OKR) کارایی و تعامل کارکنان را تقویت می کند. و این اطلاعات از طریق یک فرآیند کنترل هفتگی اهداف به راحتی قابل دستیابی است و به مدیران این امکان را می دهد که ببینند چه کسی به اهداف خود رسیده است. همچنین OKR به مدیران کمک می کند با ایجاد توانمندی و درگیر کردن افراد، تیم هایی با عملکرد بالا داشته باشند و در کارشان بهتر عمل کنند.

 

منابع

https://www.perdoo.com

https://www.workfront.com

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *